In Order to Receive Notifications of New Blogs, Click The Like Button Find us on Google+

Tuesday, April 27, 2010

WHY WE ARE ALLOWED TO COMBINE DIFFERENT HALAKHIC POSITIONS

On a more prosaic note, the understanding that the reasons underlying a given halakhah obligate us, and not the form of that halakhah, explains why we are halakhically permitted to combine positions (insights) from different poskim in order to create a new pesak. Thus, although the amoraim Rav and Shmuel each had a different understanding of what constitutes a private alley for Shabbat (in terms of traffic flow and doors), later Jews were permitted to play out each amora’s insights in order to create a new pesak on how to privatize an alley for Shabbat:
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף ו עמוד א
1. תנו רבנן: כיצד מערבין דרך רשות הרבים - עושה צורת הפתח מכאן, ולחי וקורה מכאן.
2. חנניה אומר... עושה דלת מכאן, ולחי וקורה מכאן.
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף ו עמוד ב - דף ז עמוד א
3. איתמר, רב אמר: הילכתא כתנא קמא, ושמואל אמר: הלכה כחנניה....
4. ההוא מבוי עקום דהוה בנהרדעא, רמי עליה חומריה דרב וחומריה דשמואל, ואצרכוהו דלתות.
5. חומריה דרב - דאמר תורתו כמפולש. ...
6. כשמואל, דאמר: הלכה כחנניה. ...
7. ומי עבדינן כתרי חומרי?
8. אמר רב שיזבי: כי לא עבדינן כחומרי דבי תרי - היכא דסתרי אהדדי...
9. אבל היכא דלא סתרי אהדדי - עבדינן.
The Jews of Nehardea combined Rav and Shmuel’s insights; they both treated a curved alleyway as a thoroughfare (although work related transportation tends to be focused in the shortcut straight alleys) and required a curved alleyway to be framed by doors (instead of relying on slight indicators that it is a residential alleyway and not an alleyway of shops).

Although in this last example, different insights had been combined to create a stricter norm, Rabbi Elijah Mizrachi (Constantinople, ca. 1450 – 1526) pointed out that one that one might also combine insights to create a lenient norm:
שו"ת רבי אליהו מזרחי (הרא"ם) סימן נו
ואין להקשות על מה שלקחנו קולי רבינו משה [הרמב"ם] ז"ל בענין ההוראה הזאת ועזבנו חומרתו שפסק בענין הברזא... ולקחנו קולי רש"י ז"ל דפסק בענין ברזא...
והוה ליה מקולי דמר וקולי דמר
דיש לומר הני מילי היכא דסתרן אהדדי דומיא... דפרקא קמא דערובין אבל היכא דלא סתרן אהדדי לית לן בה

No comments: